Antiinflammatorisk kost och livsstil

Låggradig inflammation i kroppen är en av orsakerna till flera av det västerländska samhällets livsstilsjukdomar. Diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och ledbesvär orsakad av övervikt ökar kraftigt men genom en antiinflammatorisk livsstil kan besvären undvikas.

En del av den antiinflammatoriska livsstilen handlar om att undvika stress och regelbundet söka sig till avkopplande miljöer som skogar och hav. Solnedgångar vid havet har visat sig ha en mycket avkopplande effekt hos människor och verkar minska inflammationer i kroppen. Att ha ett hus i solen kan med andra ord vara en riktig hälsokur. Hos mowido.se finns bostadsannonser samlade med de allra mest populärar orterna för utlandsbostäder. Bostäderna finns i flera storlekar och prisklasser och du hittar både hus och lägenheter.

Antiinflammatorisk kost

I början kan det vara svårt att ställa om matvanorna och då kan en kostplan vara ett bra sätt att komma igång. Planera hur du ska äta de kommande dagarna och skriv ner det i ett anteckningsblock eller i din dator. Handla in alla ingredienser innan du börjar för att inte riskera att stå utan när du precis ska börja med middagen. Antiinflammatorisk kost innebär att du minskar på socker, alkohol och raffinerade livsmedel. Välj naturliga råvaror som du lagar till från grunden.

Antiinflammatorisk träning

Träning förbättrar immunförsvaret och minskar inflammation i kroppen under förutsättning att träningen balanseras med återhämtning och bra mat. Överdrivna mängder av hård träning kan däremot stressa kroppen och göra den svagare. Speciellt styrketräning har visat sig ha en väldigt god effekt för långsiktig hälsa. Styrketräning är extra viktigt för den som är äldre än 40 år eftersom muskelmassan sakta minskar med åldern. För att undvika minskningen av muskelmassa krävs styrketräning minst en till två gånger varje vecka.

Skapa ett antiinflammatoriskt hem

Det är lätt att en ny hälsosam livsstil blir kortlivad när vardagen med alla krav kommer smygande och motivationen börjar tryta. För att underlätta gäller det att se till att hemmet är förberett för en antiinflammatorisk livsstil. Här följer några tips på hur du skapar ett antiinflammatoriskt hem:

  • Rensa i kylskåpet och skafferiet. Ta bort processade livsmedel och livsmedel med hög sockerhalt. Köp in grönsaker, fullkornsprodukter, rena köttråvaror och fräsch frukt.
  • Gör i ordning en plats som du kan dra dig undan till för att slappna av och meditera. Om du inte kan avvara ett helt rum fungerar det bra att dela av ett rum med en skärm eller ett draperi och placera ut bekväma kuddar eller ställa dit en bekväm stol eller fåtölj.
  • Om du inte har tid eller råd att besöka ett gym kan du skapa en motionshörna någonstans i hemmet. Placera ut en yogamatta och ett gummiband eller hantlar i ett rum där det finns gott om plats för träning. Planera in träningspassen i din kalender för att de verkligen ska bli av. På biblioteket eller på nätet finns mängder med träningsprogram för alla nivåer som du kan inspireras av. Om du känner dig stel och orörlig passar yoga bra. Välj en träningsform som du tycker om och kom ihåg att den bästa träningen är den som blir av!