Mat och hälsa – plånboksvänliga tips

Många tror att det är dyrt att äta bra och leva hälsosamt. Grönsaker är dyrare än pasta och godis och ett gymkort kan kosta ganska mycket. Måste det då vara dyrt att röra sig och leva hälsosamt? Du ska nu få plånboksvänliga hälsotips.

Planera maten

Det bästa sättet för att göra matinköpen mer ekonomiska är att planera dem i förväg. Läs igenom de olika affärernas rabatterbjudanden och skapa en inköpslista efter veckans utbud. Om det är rabatt på en dyrare vara, som kyckling, så köper du flera paket och lägger i frysen. En orsak till att många tror att hälsosam mat behöver vara dyr är att det ofta visas bilder på avokado, lax och gojibär – men det finns annat som fungerar lika bra. Om det är extrapris på äpplen, så låt det bli veckans frukt. Frukt och grönsaker håller också länge – köp rejält när det är bra pris. Frysta grönsaker är också billiga och lätta att använda i matlagningen.

Motionera gratis

Du behöver inte gå till gymmet för att röra dig. Sätt på dig ett par bra skor och ta en promenad. Att promenera är en motion som passar alla, från tonåringar som vill gå och prata, till personer med artros knä som behöver träning för omliggande muskler. Du kan börja gå redan idag. Det är troligtvis den största motionsformen i Sverige, men baserad på individnivå och utan föreningar.

Om du vill ha mer utmaning i din aktivitet, så kan du börja jogga. Förvisso behöver du bra sportskor som är anpassade för din kropp om du ska jogga, men det är en engångsinvestering. Det är dyrt att vara snål när du köper skor – fel skor kan ge ryggproblem.

Protein

Den dyraste maten som vi äter är proteinet: kyckling, lax, kött, mjölkprodukter, ägg och baljväxter. Protein är också den del i kostcirkeln som påverkar miljön mycket – särskilt kött. Det billigaste proteinet är baljväxter: kikärtor, olika slags bönor och linser. Du kan köpa baljväxter på burk som är färdiga att äta, lite billigare kilopris än köttfärs. Men du kan också köpa torkade baljväxter, låta dem ligga i blöt över natten och sedan koka dem. Det är både enkelt och mycket billigt att köpa torkade baljväxter – bra för din plånbok och för miljön. Kroppen behöver protein för att bygga muskler och protein ger också bra mättnad. Det är hälsosamt för din kropp att byta ut en del av det animaliska proteinet till vegetariskt protein. Om du lagar köttfärsås kan du dryga ut maten genom olika slags bönor, vilket gör att du får mer mat, den blir billigare och även mer hälsosam.

Frukt och grönt

En frukt är ett bra mellanmål. Om du vill dra ner på fruktmängden på grund av fruktsocker, så kan du äta grönsaker lika gärna. Ett tips är att skala morötter och ha i kylen, för att lätt ta med till jobbet som en del av ett mellanmål, men också för att ha något att knapra på när du blir småsugen. Försök att dryga ut maten med både baljväxter och grönsaker.