Optimera ditt välbefinnande med rätt kost och träning

Det är lätt att hamna i en nedåtgående spiral med skräpmat, minskad träning, stress och dålig sömn. Många går runt och känner sig håglösa och trötta, och undrar var energin tog vägen. Tack och lov är det lättare än vad många tror att vända skutan och bli piggare och gladare.

Minskad stress och bättre sömn

Stress och sömnbrist är vanliga orsaker till sänkt välbefinnande. Genom att vara utomhus varje dag och träna blir sömnen bättre och stressnivåerna sänks i kroppen. För den som har svårt att varva ner är yoga en bra träningsform. Yogan leder dessutom till ökad rörlighet och minskad stelhet. I dagens samhälle sitter de flesta stilla framför en skärm större delen av dagen vilket gör att kroppen blir stel och orörlig. Yogan hjälper till att mjuka upp kroppen och öka rörelseomfånget vilket gör att risken för skador minskar. Tänk på att välja mjuka och sköna Yogakläder som sitter bra och följer med i kroppens rörelser under yogapasset. Yogakläder är också sköna och snygga att ha hemma som mjukisplagg i soffan.

Även mer aktiv träning som promenader, löpning, spinning, dans, styrketräning och simning kommer att leda till att du blir mer avslappnad och sover bättre. Träning sänker bland annat nivåerna av stresshormonet kortisol.

Lätt och stark kropp

För mycket skräpmat, småätande och alkohol leder till viktuppgång eller till minskad energi. Mat som är näringsfattig kan i det långa loppet ge näringsbrister som orsakar trötthet och minskat välbefinnande. För att få en uthållig och stark kropp utan överflödiga kilon krävs att både kost, träning och sömn sköts bra. Tillfällig stress är inte något problem men se till att försöka undvika långvarig stress utan återhämtning.

Istället för att beställa hämtmat när hungern gör sig påmind gäller det att planera maten. Det låter tråkigt men gör livet enklare och du behöver inte lägga lika mycket tankeenergi på vad du ska äta vid varje måltid. Tänk igenom vilka ingredienser som behövs till veckans måltider och handla en eller två gånger i veckan. För att ytterligare spara tid går det även att få maten hemkörd till dörren eller till och med beställa en matkasse med förberedda recept och råvaror. Hälsosam mat är mat utan en lång lista med ingredienser. Grönsaker, bönor och baljväxter, ägg, frukt, bär och kött är exempel på mat som våra kroppar mår bra av att äta. Undvik flytande socker i form av läsk och saft eftersom de innehåller mycket kalorier men inga näringsämnen. Läs gärna på om vilka näringsrekommendationer som finns för optimal hälsa.

Välmående och hälsa är en helhet där varje del behövs för ett optimalt välbefinnande. Även om kost och träning sköts till punkt och pricka kommer resultaten att utebli om du stressar för mycket och sover för lite. För att må bra krävs det att både kost, träning, lagom stressnivå, sömn och goda relationer finns med i livspusslet.