Så får du en god och nyttig frukostrutin

Vi vet alla hur viktig frukosten är för hälsan, men även för att få en bra start på dagen. Oavsett om du är en frukostmänniska eller ej, så kan det vara svårt att få in en rutin för dagens första mål. Man vill att den ska vara lättlagad, nyttig och såklart även god. Det är lätt hänt att det blir en macka eller en sockerproppad yoghurt och sen går man och blir hungrig långt innan den är dags för lunch. Men det finns rätter du kan förbereda dagen innan, för att förenkla morgonrutinen för dig.

Kosten och hälsan

En hälsosam kosthållning och livsstil kan hjälpa kropp och själ på alla möjliga vis. Allt från humör till skelett och tänder påverkas av våra vanor, och ibland kan du redan med enkla medel stärka förutsättningarna för en hälsosam kropp. Även om man kan påverka mycket med kosten, så finns det såklart gränser för vad den kan ordna upp. Så har man bettfel eller liknande problem med tänderna, är det dags att ta hjälp av proffs och exempelvis söka hjälp för tandreglering i Stockholm.

Det finns en god frukostrutin för alla

Det viktigaste är att du hittar en rutin som faktiskt passar in i ditt liv. Se därför till att vara realistisk när du planerar frukosten. Om du är medveten om att du har bråttom på morgonen så ska du inte välja en hel frukostbuffé. Nedan ser du några förslag anpassade efter din morgonrutin.

  • För frukostälskaren. Om du älskar frukosten och gärna tar dig tid att göra den, så kan du koka ägg, göra en bärsmoothie eller en omelett så har du en både god och nyttig frukost. Det är inte svårt att hitta recept på goda och nyttiga frukostar om du bara investerar lite tid.
  • Frukost på språng. Vissa människor hinner (eller prioriterar) inte frukosten på morgonen och kan i värsta fall bli utan. Om du är en av dem så kan du välja något som är enkelt att ta med dig och kanske äta på väg till arbetet. Om det är just på morgonen du stressar, så kan du baka nyttiga frukostmuffins dagen innan. Annars är en banan och en näve nötter lätt att ta med sig och äta på tåget.
  • För den hektiska morgonmänniskan. För dig som har bråttom men fortfarande tar dig tiden att sitta ner och äta frukost, kan flingor vara ett bra alternativ. Nu menar jag dock inte sockerfyllda flingor som finns i affären, utan du kan med fördel göra en egen blandning där hemma. Du kan exempelvis blanda havre, nötter och russin eller torkade frukter. Det finns givetvis även nyttigare flingor i affären, men se till att välja en utan tillsatt socker och välj gärna en med nötter så du får i dig en massa nyttigheter.

Det finns en uppsjö av goda och nyttiga frukostar att välja mellan, så välj en som du faktiskt har tid och möjlighet att göra samt äta.