Sanningen om nötter

Nötter är bland de mest underskattade men samtidigt lättillgängliga ingredienserna av all form av mat och de innehåller så mycket gott och nyttigt att de är rena rama apoteken i sig själva. Förutom proteiner, antioxidanter och energi så innehåller nötter en myriad av vitaminer och mineraler som alla är livsviktiga för en hälsosam existens.

Från mandlar får man till exempel kalcium och man kan dricka mandelmjölk som ett utomordentligt alternativ till vanlig mjölk. Det är ett mycket starkt vapen mot benskörhet och man får dessutom i sig magnesium från denna smakrika nöt. Hasselnötter och valnötter innehåller en av de viktigaste fetterna, Omega 3, liksom krom och vitamin E som hjälper den mänskliga organismen att hålla blodtrycket i schack. Pistagenötter motverkar oregelbundna blodsockervärden och är därför lämpliga som ett alternativ till godis liksom för diabetiker.

Enligt experterna bör alla människor konsumera ungefär en deciliter nötter om dagen, vilket motsvarar en stor näve ungefär. Man kan antingen äta dem råa eller rostade, och välja mellan att inkludera dem i maträtter eller helt enkelt stoppa i sig dem som de är. Vill man få med nötter i sin mat finns det ett antal olika sätt att göra detta på.

  • Till frukosten: blanda nötter och havre till en god müsli, eller varför inte i en fruktsallad som man kan göra extra smaskig genom att hälla färskpressad apelsinjuice över hela kalaset? En supernyttig och god början på dagen.
  • I sallader. Alla sallader blir extra goda om man tillför nötter. En ägg och avocadosallad med valnötter och lite grönmögelost eller en frisk ruccolasallad med rostade hasselnötter. Man blir både mätt och nöjd liksom får i sig massor av välgörande ämnen.
  • Krossa i maten. Genom att krossa nötter, antingen för hand med en mortel eller med ett köksredskap som en mixer eller matberedare, kan man strö goda nötter över soppan eller blanda i kycklingröran. Det ger maten en alldeles extra, delikat smak!