Små förändringar som gör skillnad

Att äta hälsosamt behöver absolut inte innebära att man endast äter gröna salladsblad och dricker vatten jämt och ständigt. Nej, hälsosam mat kan bli riktig njutningsfull och enormt smakrik om man bara låter sig inspireras och inte är rädd för att använda fantasin. Genom att tillföra lite grovriven choklad till müslin blir den både nyttig och himmelskt god och skivade, lövtunna grönsaker kan bli ljuvliga alternativ till chips. Kryddor och röror, nötter och bär gör smakerna ännu mer spännande och det finns idag massor av olika produkter som man kan ersätta de mindre nyttiga matvarorna och ingredienserna med.

Smakrika snacks

När man känner sig lite småsugen mellan måltiderna är det lätt att ta till de snabbaste och enklaste alternativen, som till exempel en kexchoklad eller en påse ostbågar. Det må vara gott för stunden men innehåller ingenting näringsmässigt och gör dig dessutom hungrig mycket snabbt igen. Som ett bra alternativ kan man istället doppa skalade morotsskivor i en härlig hummus eller ta sig en näve rostade mandlar med några stavar cheddarost. Det sistnämnda alternativet kan låta väldigt fett och kaloririkt men om man inte sätter i sig enorma mängder är det i själva verket mycket mättande liksom innehåller nyttiga proteiner, vitaminer och mineraler.

Mumsig middag

Om man, med handen på hjärtat, inte kan motstå en saftig hamburgare eller en mastig lasagne så kan man göra vissa förändringar som gör maten nyttigare utan att förlora i smak. Man kan till exempel ersätta köttfärsen med sojaprotein som både smakar gott och tillför nyttigheter. Man kan också ersätta pommes friten med sötpotatis som man ugnsrostar i stora klyftor och all mat blir godare med lite extra vitlök och krossade nötter.

`

Drömsk dessert

Många människor upplever inte fullkomlig mättnad om de inte får något sött efter maten och enligt den urgamla skolan AyurVeda måste alla sinnen och smaker tillfredsställas för att man skall uppnå balans i sin kostföring. Blanda lite honung och nötter med en klick yoghurt eller njut av en tallrik blåbär och hallon med mjölk.