Tips för att laga hälsosam mat

De flesta av oss vill äta bra och hälsosam mat, helst både hemlagad och billig. För många kan det kännas som ännu ett företag att försöka lyckas med, när tiden redan knappt räcker till. Det finns dock knep som gör att du både får tid och pengar att äta hälsosamt.

Laga storsats

Att laga mat tar tid, särskilt om den också ska lagas i ugn. Det är enkelt att sätta på pasta och steka färdiga köttbullar efter en lång arbetsdag, särskilt om det också finns hungriga barn. Pasta och köttbullar är både gott att äta och har sin plats på matsedeln, men inte för ofta. Ett bra sätt att byta ut hel- och halvfabrikat mot hemlagade dito, är att börja laga storsats. Om du gillar köttbullar är det bättre att köpa ett eller två kilo köttfärs, blanda ut lite av färsen med baljväxter, och sedan stå i köket ett par timmar och steka. När det är klart har du nyttiga köttbullar att lägga i lagom stora portionspåsar i frysen. Om du vill vara riktigt tidseffektivt passar du samtidigt på att laga något i ugnen. Ugnsmat är nyttigt, såtillvida du tillagar lax och kyckling utan extra fett, och grönsaker med bara lite olivolja. Den kräver inte heller någon uppmärksamhet när den väl ställts i ugnen. Det är alltid bra att ha flera ugnsformar hemma och Dollarstore erbjuder ugnsformar till bra pris. En både populär och matig rätt att laga i ugnen är lasagne. Om du vill ta med matlåda eller bor själv, kan du frysa in lasagnebitarna i portionsbitar.

För att laga storsats krävs en frys. Om du inte har så stor frys, får du laga en stor sats, och sedan passa på att äta maten ett par dagar. Mat håller sig också längre än vad många tror, bara den kyls snabbt och ställs in i kylen.

Inköpslista

Innan du går till affären bör du skriva en inköpslista. Inköpslistor gör att vi köper det vi behöver och är ett bra vardagsknep för att spara in pengar. Det kostar alltid mer att börja planera inköp i affären, när du inte vet vilka matvaror som du har hemma. Grönsaker och annan nyttig mat upplevs också ofta som dyrare än bara pasta och korv – vilket delvis är sant. Men, du kan också se den nyttiga maten som en investering i din hälsa. Hälsosam mat behöver dock inte vara dyr, bara du planerar dina matinköp. För att kunna köpa bra rådvaror bör du alltid titta igenom annonsbladen från dina matbutiker och leta efter extrapriser på den dyrare maten, som kött, lax, kyckling och grönsaker. Passa på att köpa två påsar fryst lax eller kyckling när det är på extrapris, detsamma gäller frukt och grönt. Både grönsaker och frukt håller längre, förvisso kan den skrumpna lite, men den är lika ätbar. Tänk bara på att öppna påsar, så att det inte börjar att mögla. Frysta grönsaker är både bra för plånbok, kropp och miljö. Det är alltid bra att ha frysta grönsaker på lager i frysen – enkla att både slänga ner i en gryta eller ha som sallad.