Växtbaserad kost för en bättre hälsa

Det finns få människor som tvivlar på den positiva effekten av grönsaker i kosten men mycket tyder på att en kost som består av produkter från växtriket kommer med många fördelar som kan hjälpa oss att leva friskare och längre liv.

En växtbaserad kost kommer med många fördelar men är ingen mirakellösning på eventuella problem med t.ex. hårförlust, då ska du använda Nordichair.com istället, då de är experter på detta område.

Vad är växtbaserad kost?

En växtbaserad kost är helt enkelt ett sätt att äta allt som helt utesluter animaliska produkter. Kött, mjölk, ägg, fisk och kyckling är exempel på sådant som inte ska ingå, varken i sin ursprungliga form eller som en del i ett bakverk eller någon annan raffinerad mat.

Fördelarna

Vi har länge vetat att kolesterol och mättat fett har en negativ påverkan på vår hälsa och detta är två ämnen som förekommer i större mängder bland animalisk mat än i sånt vi äter från växtriket. Kolesterol finns uteslutande i animalier medan mättat fett dock kan hittas i en växtbaserad kost med.

Att utesluta animalier har alltså en direkt positiv effekt på ditt kolesterolvärde och vi vet att ett högt kolesterol är kopplat till hjärt och kärlsjukdomar som också är den vanligaste dödsorsaken i Sverige.

Världshälsoorganisationen kom ut med en rapport för några år sedan som hade gått igenom den samlade forskningen kring rött kött och processat kött som visade att det finns en direkt koppling mellan denna typ av mat och kolorektal cancer, vilket är ännu ett stark skäl att skippa köttet i fortsättningen.

När det kommer till viktkontroll så är icke processad växtbaserad mat generellt bättre på grund av att den inte är lika kalorietät som animalisk mat. Mängden mat du behöver äta för att komma upp i ditt dagliga behov av kalorier är alltså högre än motsvarande mängd animalisk mat. Du kan därför äta dig mätt utan att samtidigt få i dig för mycket kalorier.

Med växtbaserad mat får vi också i oss mer fibrer, vitaminer och mineraler. Något som är viktigt för vår hälsa och en fungerande kropp. Om du helt utesluter animalier är det viktig att komplettera kosten med B12 vitaminer eller se till att få i dig tillräckligt via berikade matalternativ.

Vart börjar jag?

Växtbaserade alternativ till klassiska rätter fortsätter att expandera i takt med det ökade intresset. Idag kan du hitta det mesta i en växtbaserad form oavsett om det är färs, korv, grädde, mjölk, ost o.s.v.

Genom att helt enkelt byta ut det animaliska mot den växtbaserade motsvarigheten så har du redan valt ett nyttigare alternativ. Vill du gå ännu längre så kan du börja laga mat som fokuserar mer på sånt som inte blivit processat för att få i dig optimalt med näring.

Linser, bönor, ris och potatis är några bra exempel på baser din mat som kan varieras på mer sätt än man kan föreställa sig och är allt annat än tråkigt med lite kreativitet och nyfikenhet.