Gör som grekerna

Grekerna hör, trots många ovanor som rökning, midnattsmiddagar och lite motion, till världens längst levande folk. Och som om det inte vore nog med det, de är dessutom friskast längst – och det är det som egentligen värderas högst! Vem vill leva till hundra om man under de sista tjugo åren inte vet vem man är eller inte kan sköta sig själv?

Forskare har länge försökt förstå vad det är som gör grekerna till ett så ihärdigt folk, och de flesta har kommit fram till slutsatsen att det till stor del handlar om kosten. Med det menar de dock inte rätter som moussaka och gyros, de är senare “nymodigheter” som hamnat i det moderna grekiska köket via framför allt Turkiet, utan den ursprungliga kosten som folk i landet närde sig med fram till ungefär sextio- sjuttiotalet.

Besöker man idag mindre grekiska samhällen som bergsbyar på Kreta eller små öar som Ikaria upptäcker man snart två saker: avsaknaden av kött liksom faktumet att allt prepareras från grunden. Här handlar man inte krossade tomater eller kryddor på burk och varenda böna har noggrant rensats från sina stjälkar. Detta gör i sin tur att man undviker alla onödiga tillsatsämnen och andra kemikalier, och får i sig så rena produkter som möjligt.

De flesta traditionella, grekiska rätter är vegetariska och proteinet får man framför allt från baljväxter, nötter, ost och ägg. Man äter regelbundet olika soppor som lins- och kikärtssoppa, och man doppar sitt bröd i yoghurtblandningar och fiskromsröra. En populär huvudrätt som uppskattas av både barn och vuxna är gemista: fyllda tomter och paprikor. Man låter alla sina finhackade eller rivna favoritgrönsaker puttra i en stekpanna med lite olja tills de blir mjuka och sedan blandar man allt med okokt ris, gärna av den bruna varianten som inte klibbar. Sedan fyller man tomaterna och paprikorna med röran, efter att man skurit av deras “lock” och gröpt ur innehållet med en sked. In i ugnen på 180 grader i ca 1-1.5 timme och så är det klart.