Hälsofrämjande smaker

Att kosten har en stor inverkan på hur vi mår är det flesta medvetna om, och det är på gott och ont. När man talar om kost och hälsa tänker många på socker- och fettintaget men det är så mycket mer man kan göra för att få kroppen att må bättre. Det handlar helt enkelt inte bara om vad man bör undvika att äta utan vad man bör äta för att få ett så balanserat näringsintag som möjligt. För att få det finns det massor av information, olika dieter och modeller för hur man får en varierad och sund kost. Därför ska vi här gå igenom tillbehören som smaksätter maten, som exempelvis kryddor som inte bara ger en god smak utan även har hälsofrämjande egenskaper.

Goda kryddor & örter för såväl kropp som smak

Eftersom kryddor och örter kan vara gynnsamma rent hälsomässigt är det ett bra presentförslag till de som redan har allt. Köp en god krydda i fin förpackning eller gör en egen blandning i en fin glasburk. Det finns dock stunder när man faktiskt kan behöva unna sig något gott, så varför inte köpa ett speciellt choklad eller en fin fudge i Julklapp till pojkvän i år.

  • Gurkmeja – detta är kryddan som ger curryn dess vackra gula färg. Det är även en av de kryddor som brukar nämnas ofta när man pratar om hälsosamma kryddor, vilket är förståeligt då den både verkar antiinflammatoriskt, har en positiv verkan på viss ledgångsreumatism och även en del tarmsjukdomar. Gurkmejan sägs även kunna ge fördelar för huden. Många av dessa egenskaper beror på det verksamma ämnet kurkumin.
  • Ingefära – har en antiinflammatorisk verkan som även sägs kunna minska svullnad och smärta. Ingefära ska även ha visat sig fördelaktig mot högt blodtryck.
  • Vitlök – även här existerar studier som antyder att vitlök har en positiv inverkan vid högt blodtryck. Även vitlöken anses vara antiinflammatorisk och antibakteriell vilket innebär att den kan motverka infektioner. Av ingredienserna på denna lista skulle nog många vara överens om att vitlöken är den som är enklast att använda. Detta då en pressad vitlök passar i de flesta rätter och det finns således ingen anledning att inte ha vitlök hemma för hälsans och smakens skull.
  • Koriander – en bra ingrediens för magen och mot olika magproblem. Det kan även ha en positiv inverkan på menstruationssmärtor samt en förmåga att reglera menstruationscykeln. Koriander är dock en riktig vattendelare så har man inte redan smakat den, bör man göra det innan men ställer sig och börjar laga mat.

Det finns otroligt många örter och kryddor som kan tillsättas för att ge maten ytterligare hälsofördelar, det gäller framför allt att man börjar ha det i åtanke. Vill man få in ovan nämnda hälsofrämjande egenskaper i en och samma måltid, så är fördelen att samtliga ingredienser ovan används tillsammans i många recept då de rent smakmässigt passar utmärkt ihop.